درمان کجی دندان با ارتودنسی

درمان کجی دندان با ارتودنسی برای سه‌ چهارم کودکان که دچار مشکل ازدحام دندان‌ها در دهان و رشد نامناسب فک هستند. پیشنهاد می شود ، این مشکل را می‌توان در سنین پایین و از سن ۵ سالگی در افراد مشاهده کرد. به این ترتیب رشد دندان‌ها در حالت نامناسب و کج شدن آنها برای بسیاری از افراد شناخته‌شده است و اغلب این شرایط باعث ایجاد ظاهر نامناسب برای فرد می‌شود.

دلایل کج شدن دندان

دهان بعضی افراد در مقایسه با دندان‌های آنها بسیار کوچک است و این شرایط باعث ازدحام دندان‌ها در دهان و رشد نامناسب آنها می‌شود.

گاهی اوقات کج شدن دندان‌های دارای ریشه‌های ارثی و مادرزادی مشابه رنگ چشم‌ها یا اندازه دست‌ها است.

وارد شدن فشار بیش از حد به دندان‌ها و لثه‌ها

تغییر وضعیت استخوان فک در نتیجه آسیب دیدگی

ایجاد تومور در ناحیه دهان یا فک

تنفس از طریق دهان

مشکلات مربوط به سلامت دهان در کودکان همچون مکیدن انگشت، استفاده از پستانک در سنین بالای سه سال، فشار دادن نوک زبان به دندان‌ها، یا استفاده طولانی‌مدت از شیشه شیر عوامل دیگر تاثیرگذار بر کج شدن دندان‌ها می‌توانند شامل از دست دادن زودتر از موعد دندان‌های شیری یا از بین رفتن دندان‌های دائمی، ترمیم نشدن دندان‌ها به نحو مناسب (برای مثال با استفاده از پر کردگی یا روکش)، و نیز ابتلا به بیماری‌های لثه باشد.

مشکلات کج شدن دندان و عدم قرارگیری مناسب آنها بر روی یکدیگر

ایجاد مشکل در فرآیند جویدن صحیح غذا

دشوار شدن فرآیند تمیز کردن دندان‌ها و حفظ سلامت آنها که باعث افزایش احتمال ایجاد پوسیدگی، کرم‌خوردگی، و نیز ابتلا به بیماری‌های لثه می‌شود.

وارد شدن فشار زیاد به دندان‌ها، فک، و عضلات ناحیه صورت که ریسک ترک‌خوردگی و شکستن دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

ایجاد احساس بد در افراد نسبت به وضعیت ظاهری و از بین بردن اعتماد به نفس فرد

نحوه تشخیص و شناسایی کج بودن دندان‌ها یا قرارگیری نامناسب آنها بر روی یکدیگر

با وجودی که با بررسی وضعیت دندان‌ها در آینه خود فرد می‌تواند ایجاد مشکل کج شدن دندان‌ها را تشخیص دهد، دندان پزشک می‌تواند نیاز فرد به استفاده از روش‌های مناسب برای درمان مشکل را مشخص کند. به این منظور دندان پزشک موارد زیر را بررسی می‌کند:

قرارگیری نامناسب دندان‌ها در کنار یکدیگر

ظاهر غیر عادی صورت فرد

مشکل یا ناراحتی در هنگام جویدن یا گاز گرفتن

مشکلات گفتاری شامل نوک زبانی صحبت کردن

به این ترتیب پس از تشخیص مشکل، دندان پزشک معمولاً بیمار را به یک متخصص ارتودنسی معرفی می‌کند. متخصص ارتودنسی فردی است که دارای تخصص در حوزه تشخیص و درمان دندان‌های کج و نامرتبی دندان‌ها و نیز موقعیت نامناسب فک می‌باشد.

تشخیص کجی دندان توسط متخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی از عکس‌برداری رادیولوژی، تصاویر صورت و نیز قالب تهیه شده از دندان‌ها برای تعیین نوع درمان مورد نیاز برای بیمار استفاده می‌کند. در واقع عکس رادیولوژی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز درباره موقعیت دندان‌ها و ریشه‌های آنها را در اختیار پزشک قرار داده و وجود دندان‌های اضافی در داخل لثه‌ها را مشخص کند.

علاوه بر این برای بررسی رابطه بین دندان‌ها و فک و نیز فک و جمجمه از یک تصویر رادیولوژی مخصوص به نام پاناروما می‌توان استفاده کرد. به این ترتیب متخصص ارتودنسی ممکن است از صورت شما عکس‌های منظم تهیه کند تا بررسی رابطه بین دندان‌ها، فک، و سر در آینده امکان پذیر شود. در نهایت، قالب‌های لازم از دندان‌های فرد تهیه می‌شود. به این منظور از بیمار خواسته می‌شود یک ماده نرم را با دندان‌های خود فشار دهد تا در ادامه از این قالب برای تهیه یک الگوی دقیق از وضعیت دندان‌ها استفاده گردد.

روش های درمان کجی دندان با ارتودنسی

هنگامی که تشخیص لازم در این رابطه انجام شد، متخصص ارتودنسی درباره بهترین روش درمان کجی دندان با ارتودنسی تصمیم گیری می‌کند. گاهی اوقات برای بعضی افراد، استفاده از پلاک‌های متحرک (برای تثبیت موقعیت جدید دندان‌ها) همه چیزی است که برای اصلاح مشکل لازم است. در صورتی که بیمار دچار مشکل ازدحام یا تراکم دندان‌ها در دهان باشد، احتمالاً لازم است یک یا چند دندان بیمار کشیده شود. به هر حال برای اکثر افراد، فرآیند درمان با استفاده از براکت های ارتودنسی همراه است. در موارد نادر هنگامی که مشکل شدید باشد (برای مثال در موارد پیش دندانی یا آندربایت (underbite) شدید)، احتمالاً لازم است برای بیمار از عمل جراحی استفاده شود.

پیشگیری از رشد کج دندان‌ها

مکیدن طولانی‌مدت انگشت یا استفاده از پستانک در سنین بالای سه سال می‌تواند باعث ایجاد مشکل کج شدن دندان‌ها یا سایر مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها در دهان شود. به این ترتیب مراجعه والدین به مطب دندان پزشک در زمان مناسب برای بررسی وضعیت دندان‌های کودک می‌تواند به توقف این عادت‌ها قبل از تاثیرگذاری آنها بر رشد دندان‌ها کمک کند. علاوه بر این، معاینه به موقع دندان‌های کودک توسط دندان پزشک متخصص در این حوزه می‌تواند به رشد مناسب دندان‌های دائمی و پیشگیری از کج شدن احتمالی آنها کمک موثر نماید.

دندان پزشک متخصص در حوزه کودکان می‌تواند مشکلات مربوط به ازدحام یا کج شدن دندان‌ها را بررسی کرده و برای رشد مناسب دندان‌ها در دهان کودک اقدامات لازم را انجام دهد. انجام این کار نه تنها می‌تواند بهبود در ظاهر لبخند کودک را به همراه داشته باشد، بلکه همچنین می‌تواند از لزوم استفاده از خدمات درمانی پیشرفته‌تر در آینده جلوگیری کند. بنابراین بطور خلاصه می‌بایست بیان کرد بهترین پیشگیری برای این مشکل می‌تواند ملاقات به موقع و منظم با متخصص دندان پزشکی کودکان باشد.