احساس ناراحتی و رنجش دهان و دندان‌ها در زمان نصب براکت‌های ارتودنسی و یا تا چند روز اول بعد از آن کاملاً طبیعی است و مورد اورژانسی و اضطراری محسوب نمی‌شود. فقط به خاطر داشته باشید که در انتخاب غذای خود باید بیشتر دقت کنید. در این مدت بهترین غذا برای شما، غذاهای آبکی، نرم و مایعات می‌باشد. برای کاهش درد دندان‌ها در صورتی که شدید باشد نیز می‌توانید از قرص‌های مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

حساسیت لب‌ها و گونه‌ها به براکت‌های ارتودنسی

هنگامی که شما به تازگی براکت‌های ارتودنسی را در دهان گذاشته‌اید، هنوز دهان شما به وجود یک جسم جدید علاوه بر دندان‌ها، زبان و لثه‌ها عادت نکرده است.

خو گرفتن دهان، لب‌ها و گونه‌ها به براکت‌های ارتودنسی به زمان نیاز دارد. بنابراین نباید از این بابت نگرانی داشته باشید. اگر حساسیت دهان شما برایتان مشکل‌ساز است، ما می‌توانیم کمی واکس دندانی روی براکت‌ها بگذاریم تا حس بهتری نسبت به آن داشته باشید. این واکس‌ها را خودتان هم می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. کافی است مقدار کمی از آن را روی نوک یک گلوله کوچک بگذارید و آن را بر روی براکتی که برای شما حساسیت ایجاد کرده است، بمالید.

اگر به واکس دندان دسترسی ندارید و حساسیت دهان شما هم به قدری زیاد است که اذیت می‌شود، می‌توانید یک تکه کوچک پنبه را خیس کنید و روی براکتی که حساسیت ایجاد کرده است، بگذارید. حتی یک تکه کوچک از پوست پرتقال هم می‌تواند برای این کار مناسب باشد.

تغذیه در حین درمان ارتودنسی

مراقبت از ارتودنسی در حین درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین از خوردن غذاهای سفت در کل مدت زمان درمان پرهیز کنید. غذاهای سفت سبب آسیب رساندن به دستگاهای ارتودنسی شده که باعث افزایش طول مدت درمان از ۱ تا ۳ ماه خواهد شد.

غذاهایی که احتمال آسیب زدن به دستگاههای ارتودنسی دارند عبارتند از

ته دیگ، نان سفت و خشک
میوه های هسته دار مانند: گوجه سبز، هلو، زردآلو و خرما را بعد از در آوردن هسته در دهان خود بگذارید
سیب ، ذرت و امثال آنرا با دندانهای جلویی گاز نزنید
از خوردن گز، سوهان و شکلات کش دار پرهیز کنید
مرغ و گوشت را پس از جداکردن از استخوان میل نمایید

مراقبت‌های دندانپزشکی ارتودنسی

رعایت و انجام مراقبتهای ارتودنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به علت نصب دستگاه ها و سیم های ارتودنسی، گیر کردن مواد غذایی اطراف براکت ها و بندها به شدت افزایش می یابد و در صورت عدم بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی باعث افزایش پوسیدگی و ایجاد بیماری های لثه ای در بیمار می گردد. بنابراین لازم است بیماران بعد از خوردن هرگونه مواد غذایی به دقت تمامی دندان های خود را مسواک بزنند. توجه کنید بعد از نصب دستگاه های ارتودنسی تعداد دفعات و زمان هر مسواک زدن باید ۳ تا ۴ برابر حالت عادی افزایش یابد.

۱- طریقه صحیح مسواک زدن در زمان ارتودنسی

۲- طریقه صحیح نخ دندان کشیدن در زمان ارتودنسی

مراقبت از براکت های ارتودنسی

شما در طول دوره درمان ارتودنسی باید تمام تلاش خود را در جهت مراقبت صحیح از دندان‌ها و بریس‌ها و تمیز کردن مرتب آنها، انجام دهید. رعایت بهداشت دهان و دندان ازجمله مراقبت حین ارتودنسی است. در صورت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان ممکن است آسیب‌های شدید و حتی دائمی بر دندان‌ها وارد شود که درمان آن به راحتی میسر نخواهد بود.

براکت‌های متحرک را می‌توان در هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان از دهان خارج کرد و از این نظر نسبت به براکت‌های ثابت راحت‌تر هستند. علاوه بر آن، متحرک بودن این براکت‌ها باعث می‌شود که خودتان بتوانید به راحتی آنها را تمیز کنید. براکت‌های متحرک را نیز باید به صورت عادی با مسواک و خمیر دندان تمیز کرد. براکت‌های ثابت به سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند، بنابراین احتمال باقی ماندن ذرات غذا در لابه‌لای آنها بیشتر خواهد بود و در نتیجه، تمیز کردن آنها هم از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای این منظور، مسواک‌های مخصوص، قرص‌های آشکارساز پلاک‌های باکتریایی، دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید، نخ دندان مخصوص و مواد و لوازم متعدد دیگری وجود دارد که می‌تواند در کار مراقبت ارتودنسی و تمیز کردن آنها به شما کمک کند.

اقدامات لازم در صورت لق شدن براکت‌ها

براکت‌های روی دندان‌های شما ممکن است در اثر خوردن غذاهای خشک، سخت و چسبنده، بعد از مدتی لق شوند. عامل دیگری که می‌تواند باعث شُل شدن براکت‌ها شود، وارد شدن ضربه به دهان شماست. بنابراین در هنگام ورزش کردن یا انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید، باید حتماً از یک محافظ (گارد) دهانی استفاده کنید.

اگر براکت‌های شما به هر دلیلی لق شده باشد، لطفاً با ما تماس بگیرید تا یک نوبت معاینه برایتان تعیین کنیم. ما بعد از انجام معاینه، در مورد بهترین روش برای محکم کردن براکت‌ها تصمیم خواهیم گرفت.

اقدامات لازم در صورت شل شدن سیم‌کشی‌ها

گاهی از اوقات در اثر گاز زدن و جویدن مداوم غذا، سر سیم براکت‌ها به طرف بیرون خم شده و باعث حساسیت و رنجش دهان می‌شود. بهترین راه برای رفع ناراحتی ناشی از شل شدن سیم‌ها آن است که سر سیم‌ها به جای اصلی خود برگردانده شود. شما خودتان هم می‌توانید با استفاده از یک مداد که در ته آن پاک‌کن وجود دارد، سر سیم را به طرف دندان خود فشار دهید تا به جای اصلی خود برگردد.

اگر جایی در داخل گونه شما به خاطر مالش با سر سیم‌ها زخم شده باشد، می‌توانید کمی واکس دندانی روی آن بگذارید. فقط به خاطر داشته باشید که باید یک نوبت به مطب ما مراجعه کنید تا براکت‌ها معاینه شوند و در صورت نیاز، سیم‌کشی آنها تعویض گردد.

اقدامات لازم در صورت کَنده شدن نوار متصل کننده براکت‌ها

قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. نوار متصل کننده براکت‌ها در واقع یک کش لاستیکی است که به دور براکت‌ها کشیده شده و ممکن است که به خودی خود گسیخته شود. کاری که این کش انجام می‌دهد آن است که براکت‌ها را در جای خود نگه دارد تا سیم براکت‌ها بتواند نیروی مورد نظر را از طریق آنها بر روی دندان وارد کرده و آن را جابه‌جا کند.

اقدامات لازم در صورتی که ذرات غذا بین دندان و براکت‌ها گیر کند

احتمالاً همه ما قبلاً تجربه گیر کردن ذرات غذا در بین دندان‌های خود را داشته‌ایم. اما وقتی که براکت‌های ارتودنسی در دهان ما باشد، گیر کردن ذرات غذا می‌تواند ناراحتی بیشتری برایمان ایجاد کند. برای رفع این مشکل باید از نخ دندان یا خلال دندان با رعایت احتیاط لازم، استفاده کنید.