درمان ناهنجاری فاصله بین دندانها با ارتودنسی

ناهنجاری فاصله بین دندانها معمولا ارثی است و گاهی نیز با از دست دادن دندانی در فک ، بین دندان ها فاصله می افتد و همچنین عوامل دیگری نیز باعث ایجاد فاصله در بین دندانها می باشد مانند نهفتگی دندانها ، بیرون زدگی دندانهای قدامی ، بزرگ بودن زبان و غیره می تواند موجب ناهنجاری فاصله بین دندانها شود.

مشکلات ناهنجاری فاصله بین دندانها

ناهنجاری فاصله بین دندانها باعث تحلیل لثه ، کاهش عملکرد دندانها و عدم زیبایی لبخند می گردد.

درمان ناهنجاری فاصله بین دندانها توسط ارتودنسی یک درمان قطعی و اصولی است که توسط متخصص ارتودنسی تشخیص و اعمال می شود.

روش Space closure در ارتودنسی زمانی انجام می شود که بتوان دندانهای عقب را به سمت جلو هدایت کرد و فضای دندانهای قدامی را با به جلو آوردن دندانهای عقب بست ، این روش بهترین درمان در ارتودنسی است زیرا فضای دندان خالی با دندانهای خود بیمار پر می شود و هیچ ایمپلنت و به عبارت دیگر جسم خارجی در دهان دبیمار قرار نمی گیرد.

در هر حال با جلوگیری و درمان ناهنجاری های خفیف به وجود آمده می توان جلوی ایجاد فاصله بین دندان ها را در برخی مواقع گرفت مثلا ممکن است در بعضی موارد بیماری یک یا چند دندان اضافی در فک داشته باشد ، از آنجا که دندان اضافه می تواند باعث ایجاد مشکل در رویش سایر دندان ها شود باید دندان اضافی از دهان خارج گردد.

از دیگر عوامل ایجاد کننده فاصله بین دندان ها مشکل فرنکتومی می باشد ، فرنوم در لب بالا باعث ایجاد فاصله بین دندان های جلویی می شود که می توان با انجام جراحی ساده و یا لیزر بدون درد و خونریزی آن را درمان کرد.

درمان ارتودنسی بسیار کار آمد تر و اصولی تر است ، ارتودنسی با رفع ناهنجاری های فکی و دندانی ضمن زیبا سازی دندان ها از ایجاد مشکلات دیگر نظیر فک درد و بد شکل شدن صورت نیز جلوگیری می کند.