ناهنجاری دیپ بایت

ناهنجاری دیپ بایت Deep bite مشکلی است که دندان های قدامی فک بالا بخش زیادی از دندان های فک پایین را می پوشاند ، مشکل کمتر دیدن شدن دندان های پایین تنها مشکل در ناهنجاری دیپ بایت نیست ، برخورد دندان های فک پایین به بافت نرم کام باعث ناراحتی های ناخوشایند خواهد شد.

علل ابتلا به دیپ بایت

رشد بیش از حد دندان های قدامی فک بالا یا دندان های فک پایین

رشد کم دندان های خلفی ( آسیاب )

رشد کم عمودی فک

درمان ناهنجاری دیپ بایت

اگر ناهنجاری دیپ بایت در سنین پایین شناسایی شود و قبل از بلوغ درمان شود درمان آن ساده تر خواهد بود ، استفاده از روش های ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت در سنین پایین درمان مناسبی برای مشکل فوق خواهد بود در صورت درمان در سنین بالا جراحی فک چاشنی درمان می شود.

در صورت جراحی فک نتیجه نهایی در زیبایی چهره تاثیر بسزایی خواهد داشت ، از معایب روش جراحی و درمان در سنین بالا می توان به طولانی بودن دوره درمان اشاره کرد.

روش بایت پلیت متحرک نیز یکی دیگر از روش های درمان ناهنجاری دیپ بایت است ، از مزایای این روش می توان به محدود کردن رشد دندان های فک پایین و افزایش رشد دندان های خلفی اشاره کرد ، از معایب این روش نیز دوره طولانی این درمان تا 9 ماه و نیاز به همکاری بیمار در طول درمان می توان نام برد.

روش بایت پلیت ثابت یکی دیگر از روش های درمان می باشد که همانند بایت پلیت متحرک قابل جابه جایی است اما امکان جداسازی آن نیست ، اما استفاده تمام وقت از آن ، طول دوره درمان را 4 ماه کوتاه تر می کند.

در هر حال درمان های ارتودنسی نه تنها باعث زیبایی صورت می شود بلکه عملکرد صحیح جویدن و صحبت کردن را به بیمار هدیه می کند.